Podejmowanie świadomych wyborów przy zakupie elektroniki użytkowej, to na początku drugiej dekady XXI wieku zadanie nawet już nie ryzykowne, co niemożliwe i skazane na niepowodzenie. Jak bowiem świadomie wybrać jeden jedyny produkt, który ma służyć kilka lat, jednej firmy spośród kilkudziesięciu i w dodatku jeden model w gamie ponad 500 modeli? Oczywiście od kilku lat z pomocą wybierającym przychodzą przeróżne wyszukiwarki, porównywarki, serwisy specjalistyczne, rankingowe, testujące i kilka setek typowo marketingowych, wykorzystujących zgromadzenia internautów wokół profili znanych i nieznanych marek.

Pewne dzisiaj (czyli pod koniec kwietnia 2012 r.) jest kilka rzeczy:

  1. Aparaty fotograficzne bez względu na upakowaną w nich technologię mają służyć robieniu zdjęć (czy aby na pewno wyłącznie?)
  2. Wszystkie produkowane są tam, gdzie są niskie koszty produkcji, choć technologie i strategie marketingowe rodzą się kilka tysięcy kilometrów na wschód lub zachód od tych miejsc.
  3. Większość produktów w swojej klasie ma zbliżone cechy, od ceny począwszy, a kończąc na złożonych funkcjach użytkowych.
  4. Ograniczanie wyboru skierowaniem aparatu do segmentu wędkarzy, lekarzy, domowych pstrykaczy, kucharzy, studentów itd. niewiele pomaga… bo nikt nie da gwarancji, że za miesiąc po kupnie sprzętu nie okaże się, że w posiadaczu nie obudzi się żyłka fotografa, który spostrzeże, że to co kupił już mu nie wystarcza.

Na szczęście zamawiający, czyli Czarek (sirwolf78) dość jasno sprecyzował potrzeby i wydawać by się mogło, że pomoc dla niego okaże się prosta. W istocie, w lutym jeszcze mógłbym to zrobić z czystszym sumieniem (bo pewności mieć nie można). Sam przeszedłem „zakrzaczoną drogę” wyboru nowego aparatu dla córki. Przejrzałem z 200 ofert, odwiedziłem z tuzin sklepów z elektroniką (także te największe, stołeczne), pomacałem kilkadziesiąt aparatów sam i z zainteresowaną… W efekcie im dłużej wybierałem tym więcej miałem wątpliwości i wybrałem sprzęt, którego dzisiaj nie kupiłbym :) Napiszę o tym na końcu.

Czarek określił na szczęście cenę i to wykluczyło co najmniej 150 produktów, bo jeśli mamy przestrzegać kwoty 1,5 tys. złotych (plus minus 10%) to na pewno odpadną aparaty nazywane lustrzankami, oczywiście nowe, bo za ten budżet można już kupić coś ze średniej półki na rynku wtórnym, a co miało swoją premierę 5-6 lat temu. Zabrałem się więc do zestawiania „moich” typów w 3 kategoriach:
1. Aparaty hybrydowe, czyli lustrzanko podobne (2 zestawienia: droższe i tańsze)
2. Aparaty kompaktowe (nazywane na forum mydelniczkami), ale bardziej zaawansowane technologicznie.
3. Aparaty we wprowadzanej na rynek od 2 lat technologii bezlustrowej (przeważnie z matrycami o wielkości 4/3 – cztery trzecie)

To i tak w klasie amatorskiej prawie wyczerpuje zbiór, bo zostają wspomniane lustrzanki (przeważnie za duże i wymagające więcej wiedzy i doświadczenia od pstrykacza, który przecież jest wędkarzem, w dodatku z ograniczoną przestrzenią plecakową) oraz najprostsze, przeważnie w pełni automatyczne aparaty kompaktowe (super mydelniczki ;)).

Tym sposobem skonstruowałem 4 poniższe tabele modeli, nad którymi warto się pochylić… Żeby przy okazji się usprawiedliwić wyjaśniam, że to co zamierzałem zrobić w 2-3 dni, przeciągnęło się na tydzień, bo ŻADNE polskie i duża część zagranicznych portali nie dba o podawanie w dostępnych porównywarkach rzetelnych danych technicznych, które są dla Was ważne przy wyborze produktu. Po kilku próbach uznałem, że najmniej pracy będę miał w zestawieniach generowanych w portalu Cyfrowe.pl. Zaznaczam przy okazji, że nie są ani najtańsi, ani nieomylni, a ja nie jestem z nimi związany żadnym kontraktem. Zawarte w zestawieniach linki prowadzą do ich strony, ale to poszukującym pozostawiam wyszukiwanie najkorzystniejszej ceny/jakości usług np. za pomocą porównywarek cenowych.

1. Aparaty hybrydowe

Wybrane w tej kategorii modele charakteryzują się co prawda większą ogniskową od tej, którą oczekiwał Czarek, z tej racji bywają nazywane super telezoomami, ale to aparaty, które nadal mają przyszłość. Dysponują funkcjami automatycznymi i możliwością ustawień manualnych. Umieszczone w nich akumulatory wystarczyć powinny (wg ISO) na zrobienie ok. 200-250 zdjęć – bez używania lampy błyskowej. Są na tyle poręczne, że zmieszczą się do plecaka, przy okazji nie obciążą go za bardzo (najwyżej o ok. 0,5 kg). Pozwalają na rozwinięcie skrzydeł w fotografii reportażowej, codziennej, imprezowej, sportowej czy przyrodniczej, a wszystko za przystępną cenę. Posiadają także możliwość filmowania i to w jakości full HD (1080i), czyli rozdzielczości 1920 x 1080/30 klatek na sekundę, formatu 16:9, w dodatku z dźwiękiem stereo (w co specjalnie nie wierzyłbym, bo stereo to może i on jest, ale jakość zarejestrowana z dwóch mikro przetworników po obu stronach korpusu aparatu zapewne nie zachwyci). Jednak posiadając taki aparat nie musimy wydawać kolejnego 1,5 tys. zł na oddzielną kamerę. Pozostałe dane techniczne znajdują się tabeli.

Specyfikacja Panasonic Lumix DMC-FZ100 FujiFilm FinePix HS20EXR Sony DSC-HX100V Canon PowerShot SX40 HS Nikon Coolpix P510 czarny
Nazwa Panasonic Lumix DMC-FZ100 FujiFilm FinePix HS20EXR Sony DSC-HX100V Canon PowerShot SX40 HS Nikon Coolpix P510
Cena (orient.) 1499 zł 1244 zł 1516 zł 1595 zł 1557 zł
Liczba efektywnych pikseli [mln] 14.1 16.1 16.2 12.1 16
Typ matrycy MOS CMOS CMOS CMOS CMOS
Rozmiar matrycy 1/2.33 cala 1/2 cala 1/2.3 cala 1/2.3 cala 1/2.3 cala
Zoom optyczny 24x 30x 30x 35x 42x
Zoom cyfrowy 4x brak 120x 4x 2x
Ogniskowa (ekwiwalent dla 35mm) [mm] 25-600 24-720 27-810 24-840 24-1000
Jasność obiektywu [f/] 2.8-8.0 2.8-5.6 2.8-5.6 2.7-5.8 3.3-5.9
Stabilizacja optyczna mechaniczna matrycy optyczna optyczna optyczna
Czas otwarcia migawki 1/2000s-60s 1/4000s-30s 1/4000s-4min. 1/3200s-1s 1/2000-4s
Pomiar światła matrycowy, centralnie ważony, punktowy Pomiar TTL 256-strefowy, multi, punktowy i średni matrycowy, centralnie ważony, punktowy wielosegmentowy, centralnie ważony, punktowy matrycowy, centralnie ważony, punktowy
Rozmiar LCD [cale] 3.0 3.0 3.0 2.7 3.0
Typ LCD TFT TFT LCD TFT TFT TFT
Rozdzielczość LCD [piksele] 460 000 460 000 921 600 230 000 921 000
Obracany LCD tak odchylany tak tak odchylany
Autofokus twarz, śledzenie AF, Multi (23-polowy), 1-polowy Autofocus (Obszar, Wielopozycyjny, Centralny)/Ciągły AF 9 pól (bez rozpoznawania twarzy), punktowy z wyborem czujnika Pojedynczy, ciągły (dostępny tylko w trybie Smart Auto), Servo AF/AE, śledzenie AF Auto (9-polowy)
z priorytetem twarzy, centralny
Manual fokus jest tak jest brak jest
Ilość programów tematycznych 17 16 11 32 18
Tryby ekspozycji auto, priorytet przysłony, priorytet migawki, manualny, Program Shift Auto, EXR, Adv, SP1, SP2, PANORAMA, C, P, S, A auto, manualny, preselekcja czasu migawki, preselekcja przysłony, programowa automatyka Programowa AE, Priorytet migawki AE, Priorytet przysłony AE, Ręczny auto, manualny, preselekcja czasu migawki, preselekcja przysłony, programowa automatyka
Czułość ISO auto, 100-6400 auto, 100-12800 auto, 1000-3200 auto, 100-3200 auto, 100-6400
Balans bieli auto, manualnie i programowe auto, manualnie i programowe auto, manualnie i programowe auto, manualnie i programowe auto, manualnie i programowe
Lampa błyskowa wbudowana, gorąca stopka wbudowana, sanki wbudowana wbudowana wbudowana
Tryby pracy lampy auto, auto/redukcja czerwonych oczu, błysk wymuszony, wolna prędkość synchronizacji/redukcja czerwonych oczu, wyłączona auto, zawsze włączona, zawsze wyłączona, synchronizacja z długim naświetlaniem, redukcja efektu czerwonych oczu Auto, Lampa włączona, Synchronizacja z długim czasem ekspozycji, Synchronizacja z drugim przebiegiem kurtyny, Lampa wyłączona auto, ręczna lampa błyskowa włączona/wyłączona, synchronizacja z długimi czasami naświetlania auto, auto z redukcją efektu czerwonych oczu, wyłączona, błysk dopełniający, wolna prędkość synchronizacji, synchronizacja na drugą kurtynę
Zasięg błysku 0.3-9.5 m (W), 1.0-5.1 m (T), dla ISO auto brak danych 0.3 – 12.7m (W), 2.0 – 5.9m (T) 0.5-7.0 m (W), 1.4-3.0 m (T) 0.5-8.0m (W), 1.5-4.5m (T)
Samowyzwalacz 10 s, 2 s 2s, 10s brak danych ok. 2 lub 10 s, ustawienie własne 10 s, 2 s
Zdjęcia seryjne zdjęcia w pełnej rozdzielczości 11 zdjęć/s, maks. 15 zdjęć do 11kl/s (dla rozmiaru S) ok. 10 kl./s (10 zdjęć) szybka seria w wysokiej jakości: około 10,3 zdjęcia/s, do 8 zdjęć 7kl/s
Filmowanie Full HD Full HD Full HD Full HD Full HD
Dźwięk jest stereo brak danych stereo jest
Format zapisu danych zdjęcia: JPEG; film: QuickTime Motion JPEG JPEG, RAW, RAW+JPEG, MPEG4 JPEG zdjęcia: JPEG; filmy: MOV [H.264 + Linear PCM (stereo)] iFrame JPEG, AVI, WAV
Pamięć wewnętrzna ok. 40 MB, karty pamięci SD, SDHC, SDXC wewnętrzna pamięć 20MB, karty pamięci SD/SDHC/SDXC Memory Stick Duo / PRO Duo / PRO Duo High Speed / PRO-HG Duo, SD / SDHC / SDXC SD, SDHC, SDXC Pamięć wewnętrzna (ok. 90 MB), karta pamięci SD/SDHC/SDXC
Rozdzielczość obrazu maks. 4320 x 3240 (4:3), 4320 x 2880 (3:2), 4320 x 2432 (16:9), 3232 x 3232 (1:1) maks. 4608x3456 maks. 4608 x 3456 maks. 4000x3000 maks. 4608 x 3456
Złącza USB 2.0 High speed, wyjście AV, mini HDMI USB 2.0, HDMI mini USB 2.0, wielozłącze, wielofunkcyjne złącze z HD (Typ 3c, AV (SD) / USB) USB Hi-Speed (Mini-B), HDMI Mini, wyjście A/V Hi-Speed, USB, wyjście A/V, HDMI mini
Zasilanie dedykowane, DMW-BMB9E 4xAA dedykowane NP-FH50 dedykowane NB-10L dedykowane EN-EL5
Inne
Waga [g] 540 636 525 600 555
Wymiary [mm] - szerokość 124.3 130 121.6 122.9 119.8
Wymiary [mm] - wysokość 81.2 91 86.6 92.4 82.9
Wymiary [mm] - głębokość 95.2 126 93.1 107.7 102.2
Gwarancja 24 miesiące 12 miesięcy 24 miesiące 12 miesięcy 12 miesięcy
Zestaw producenta aparat,
akumulator DMW-BMB9E,
ładowarka,
kabel AV,
kabel USB,
pasek na ramię,
CD-ROM,
osłona obiektywu,
przykrywka na obiektyw,
instrukcja obsługi
aparat,
pasek na ramię,
pokrywki,
osłona przeciwsłoneczna,
kabel USB,
kabel AV,
baterie alkaliczne 4 x AA,
płyta CD-ROM,
instrukcja obsługi
aparat,
akumulator NP-FH50,
ładowarka USB (AC-UB10/10B),
przewód USB,
przewód zasilający,
pasek na szyję, pokrywka obiektywu,
oprogramowanie,
instrukcja w języku polskim
aparat,
akumulator NB-10L,
ładowarka,
kabel USB,
oprogramowanie: ZoomBrowser EX / ImageBrowser, PhotoStitch, Movie Uploader for YouTube, CameraWindow
instrukcja obsługi
pasek aparatu AN-CP19,
akumulator jonowo-litowy EN-EL12,
ładowarka EH-69P,
kabel USB UC-E6,
kabel audio-wideo EG-CP16
CD-ROM z programem ViewNX 2
instrukcja w języku polskim

Mój wybór byłby następujący:

1. Canon PowerShot SX40 HS za wyraźnie lepszą od konkurentów jakość zdjęć, wyświetlacz LCD uchylny w 2 osiach, szybkość reakcji, bogactwo programów tematycznych i nienaganny balans bieli (można go kupić taniej nawet w sklepach stacjonarnych).

2. FujiFilm FinePix HS20EXR – ma jako jedyny, oczekiwane zasilanie bateryjne, możliwość zapisu w RAW, czyli surowym obrazie (nie do końca) elektronicznym, a także można dokręcać na obiektyw filtry (o ile pamiętam to popularnej średnicy 58 mm). Jest jednak największy i najcięższy (mnie akurat to pasuje, bo hybrydy w męskim ręku wyglądają nieco jak zabawki, a lubię – tak jak w wędce ;) – pewny uchwyt).

3. Panasonic Lumix DMC-FZ100 za umiarkowanie producenta w szacowaniu możliwości jednak "plastikowego" aparatu i unikaniu nadmiernego żyłowania parametrów, a także za dobrą cenę i 24 mies. gwarancję.

4. Sony DSC-HX100V i Nikon Coolpix P510 to chyba ten sam sensor, ta sama matryca LCD i wiele wspólnego kodu programowego. W Nikonie „zachwyca” ogniskowa, w Sony jeden z jaśniejszych obiektywów, niestety kosztem skrócenia dolnej wartości ogniskowej (trzeba dalej odejść przy grupówkach). 

2. Zaawansowane aparaty kompaktowe

To aparaty, które mają wiele cech podobnych do hybryd. Na pewno mają słabiej zaawansowaną optykę, co nie oznacza, że utrwalają słabsze zdjęcia! Napisałbym nawet, że w niektórych przypadkach porównywalną lub lepszą. Bazują przeważnie na tych samych układach elektronicznych, tylko ubożej oprogramowanych. Jeśli potrzebowałbym aparatu do plecaka i od święta na wyjazdy i imprezy rodzinne, zdecydowanie wybrałbym któryś z tej kategorii. Są małe, lekkie i mają funkcje wystarczające do codziennego utrwalania wydarzeń, łącznie z filmowaniem na poziomie zadziwiającym. Nawet na ekranach nowoczesnych telewizorów LCD (LED) o dużej przekątnej. W tym przypadku nie ukrywam mojej stronniczości wobec Canona i to modelowi tej firmy przyznałbym… 2 miejsce :). Od niego, wyżej postawiłem Panasonica, bo ten aparat w sklepie od razu wpadł mi w rękę. Nie umiem do końca uzasadnić dlaczego (to tak jak z kołowrotkiem, zakręcisz i po prostu wiesz!). Wg mnie nie tylko pasuje do ręki, ale ma także rozmieszczone przyciski w miejscu, w którym szukałem ich palcem lub wzrokiem. Jest to jednak bardzo osobiste wrażenie. Za to pozostałe funkcje w Panasonicu nie zachwycają. Przy powiększeniu na wyświetlaczu zdjęcia posiadają wyraźną abberację i chyba nieco przesłodzili ich kolorystykę. Jest też inna niedogodność. Otóż, nie ma ładowarki w zestawie, akumulator trzeba ładować w aparacie za pomocą adaptera. Podobnie ma Nikon. Pewnie można dokupić ładowarkę dodatkowo, ale w sklepach ich nie mieli. To oczywiście aparatów nie dyskwalifikuje, ale wg mnie te oszczędności producentów/dystrybutorów poszły trochę w złą stronę..

W Canonie tradycyjnie nie ma także zbyt wielu problemów w obsłudze, poza jednym, ale być może jest on wynikiem testowania go w sklepie, przy zbyt słabym oświetleniu (w co jednak wątpię, bo inne też tak testowałem). Otóż przy najdłuższej ogniskowej aparat wyraźnie wolniej ustalał ostrość (czyli nie pozwalał na szybkie naciśnięcie spustu, no chyba że chce się mieć nieostre zdjęcia). Może tak miał tylko ten egzemplarz, a może nie? Canon spośród omawianych aparatów wyglądał najsolidniej (jakość wykonania). Za to miałem wrażenie, że Nikon najszybciej reagował z ustawieniami i na spust migawki. Sony przy korzystaniu z menu nieco zwalniał, czyli wraz z przechodzeniem przez kolejne poziomy menu czynność ta zabierała więcej czasu. Ten sam Sony z kolei nagrał film w nadzwyczajnej jakości. Odtwarzałem krótkie filmiki na wyświetlaczu każdego z aparatów z tabeli poniżej, w Sony wyglądały najlepiej. Domyślam się, że skoro na 3 calowym LCD wyglądały bez zarzutu, to nie byłoby do nich zastrzeżeń na zewnętrznym odbiorniku.

Nie można mieć jednak wszystkich aparatów i coś wypadałoby wybrać… Pod tabelą mój wybór.

Specyfikacja Sony DSC-HX9V czarny FujiFilm FinePix F660EXR czarny Panasonic Lumix DMC-TZ25 czarny Nikon Coolpix S9300 czarny Canon PowerShot SX260 HS czarny
Nazwa Sony DSC-HX9V FujiFilm FinePix F660EXR Panasonic Lumix DMC-TZ25 Nikon Coolpix S9300 Canon PowerShot SX260 HS
Cena 1109 zł 1009 zł 1279 zł 1167 zł 1339 zł
Liczba efektywnych pikseli [mln] 16.2 16 12.1 16.79 12.1
Typ matrycy CMOS CMOS MOS CMOS CMOS
Rozmiar matrycy 1/2.3 cala 1/2 cala 1/2.3 cala 1/2.3 cala 1/2.3 cala
Zoom optyczny 16x 15x 16x 18x 20x
Zoom cyfrowy 64x 3.4x 4x 4x 4x
Ogniskowa (ekwiwalent dla 35mm) [mm] 24-384 24-360 24-384 25-450 25-500
Jasność obiektywu [f/] 3.3-5.9 3.5 (W) - 5.3 (T) 3.3-5.9 3.5-5.9 3.5-6.8
Makro [cm] od 5 (W), od 120 (T) od 5 do 300 (W), od 120 do 300 (T) od 3 (W), od 100 (T) od 4 od 5
Stabilizacja optyczna optyczna optyczna optyczna optyczna
Czas otwarcia migawki 2-1/1600s 1/4-1/2000s 15-1/4000s 4-1/2000s 15-1/3200 s
Pomiar światła matrycowy, centralnie ważony, punktowy TTL 256-strefowy, Multi, punktowy, centralnie ważony inteligentny wielopunktowy, centralnie ważony, punktowy matrycowy, centralnie ważony, punktowy Wielosegmentowy (połączony z ramką AF funkcji wykrywania twarzy), centralnie ważony uśredniony, punktowy (centralny)
Rozmiar LCD [cale] 3.0 3.0 3.0 3.0 3.0
Typ LCD TFT TFT TFT TFT TFT
Rozdzielczość LCD [piksele] 921 600 460 000 460 000 921 000 461 000
Obracany LCD nie nie nie nie nie
Wizjer brak brak brak brak brak
Autofokus jest pojedynczy / ciągły (EXR AUTO, film) twarz, śledzenie AF, 23-polowy, 1-polowy, punktowy AF z detekcją kontrastu Pojedynczy, ciągły, Servo AF/AE, śledzenie AF
Manualfokus MF jest brak brak brak brak
Ilość programów tematycznych 11 18 17 17 15
Czułość ISO auto, 100-3200 auto, 100-12800 auto, 100-6400 auto, 125-3200 auto, 100-3200
Balans bieli Automatyczny (inteligentny), Światło dzienne, Chmury, Świetlówki1, Świetlówki2, Świetlówki3, Żarówki, Lampa błyskowa, Zapamiętywanie po naciśnięciu, Nastawianie po naciśnięciu, Kompensacja balansu bieli Auto, Cień, Światło fluorescencyjne (3 rodzaje), Światło żarowe, Pod wodą, ustawienia własne auto, światło dzienne, pochmurno, zacienienie, światło halogenowe, ustawianie bieli auto, światło dzienne, światło jarzeniowe, światło żarowe, chmury, lampa błyskowa Auto (w tym balans bieli z wykrywaniem twarzy), światło dzienne, chmury, żarówki, świetlówki, świetlówki H, djęcia podwodne, niestandardowe. Wieloobszarowa korekcja balansu bieli dostępna w trybie Smart Auto
Lampa błyskowa wbudowana wbudowana wbudowana wbudowana wbudowana
Tryby pracy lampy auto, lampa włączona, synchronizacja z długim czasem ekspozycji, lampa wyłączona Redukcja czerwonych oczu wyłączona: Auto, Błysk wymuszony, wolna prędkość synchronizacji, lampa wyłączona auto, auto/redukcja czerwonych oczu, błysk wymuszony, wolna prędkość synchronizacji/redukcja czerwonych oczu, wyłączona Błysk automatyczny TTL z przedbłyskami monitorującym Automatyczny, ręczna lampa błyskowa włączona/wyłączona, synchronizacja z długimi czasami naświetlania
Samowyzwalacz wyłączony, 10 s, 2 s, portret 1, portret 2 10 lub 2s 10 s, 2 s 10 s, 2 s 2 s, 10 s
Zdjęcia seryjne tryb Burst ok. 10 kl./s (10 zdjęć) 3-16 kl./s zdjęcia w pełnej rozdzielczości: 10 kl./s, maks. 4 zdjęcia 7 kl./s 2,4 kl./s
Filmowanie Full HD (1920 x 1080) Full HD (1920 x 1080) Full HD (1920 x 1080) Full HD (1920 x 1080) Full HD (1920 x 1080)
Dźwięk Dolby Digital (AC-3) / MPEG-4 AAC-LC stereo jest jest jest
Format zapisu danych zdjęcia: JPEG, filmy: AVCHD 60i / 60p / MP4 / MPEG-4 AVC(H.264) zdjęcia: JPEG, RAW, H.264 (MOV), zdjęcia 3D zdjęcia: JPEG; zdjęcia 3D: MPO; filmy: AVCHD / MP4 zdjęcia: JPEG, zdjęcia 3D: MPO, pliki dźwiękowe (notatki głosowe): WAV, filmy: MOV (wideo: H.264/MPEG-4 AVC, audio: stereofoniczne AAC) zdjęcia: JPEG, filmy: MOV
Pamięć MS Duo, MS PRO Duo, MS PRO Duo High Speed, MS PRO-HG Duo, SD, SDHC, SDXC wewnętrzna ok. 30 MB, karty pamięci SD / SDHC / SDXC wewnętrzna ok. 70 MB, karty pamięci SD, SDHC, SDXC SD/SDHC/SDXC SD, SDHC, SDXC
Rozdzielczość obrazu maks. 4608 x 3456 maks. 4608 x 3072 maks. 4000 x 3000 maks. 4608 x 3456 maks. 4000 x 3000
Złącza USB 2.0 Hi-Speed, wielofunkcyjne złącze z HD, wielozłącze, wyjście AV USB 2.0 Hi-Speed, Mini HDMI, wyjście wideo (NTSC / PAL), gniazdo zasilacza USB 2.0 High speed, wyjście AV, mini HDMI USB, wyjście A/V. HDMI mini, zasilacz sieciowy USB Hi-Speed Mini-B, HDMI Mini, wyjście A/V
Zasilanie dedykowane NP-BG1 dedykowane NP-50A dedykowane DMW-BCG10 Akumulator jonowo-litowy EN-EL12 (dołączony), zasilacz sieciowy EH-62F (dostępny osobno) dedykowane NB-6L
Inne
Waga [g] 215 234 185 215 231
Wymiary [mm] - szerokość 104.8 105 104.9 108.7 105.5
Wymiary [mm] - wysokość 59 63 57.6 62.3 61
Wymiary [mm] - głębokość 33.9 36 33.4 30.6 32.7
Gwarancja 24 miesiące 12 miesięcy 24 miesiące 12 miesięcy 12 miesięcy
Zestaw producenta aparat,
akumulator,
ładowarka USB (AC-UB10/10B),
przewód USB,
pasek na rękę,
oprogramowanie Picture Motion Browser (tylko Windows), PMB Portable, Music Transfer
instrukcja obsługi
aparat,
akumulator NP-50A,
ładowarka BC-45W,
kabel USB,
kabel A/V,
pasek na rękę,
płyta CD-ROM,
instrukcja obsługi
aparat,
akumulator,
adapter AC,
kabel USB,
pasek na rękę,
oprogramowanie PHOTOfunSTUDIO 8.0 Advanced Edition, Adobe Reader,
instrukcja obsługi
aparat,
akumulator litowo-jonowy EN-EL12,
kabel USB UC-E6,
kabel audio-wideo EG-CP16,
pasek AN-CP19,
oprogramowanie,
instrukcja w języku polskim
aparat,
akumulator NB-6L,
ładowarka,
kabel USB,
pasek na nadgarstek,
oprogramowanie: ImageBrowser EX, PhotoStitch, Map Utility,
instrukcja obsługi

 

Jak pisałem powyżej, każdy z tych aparatów ma mniejsze lub większe niedogodności. Nie ma wyróżniającego się modelu. Jako ciekawostkę podam także, że Nikon i Sony dodali do aparatów moduł GPS, który pozwala śledzić położenie aparatu (w dedykowanym oprogramowaniu) oraz zapisywać w EXIFie zdjęcia geolokalizacji wykonania zdjęcia… Proszę sobie wyobrazić zdjęcie z taaaaką rybą umieszczone w galerii bez obróbki (wykasowania tych danych), gdzie każdy może praktycznie odczytać, gdzie zdjęcie zostało zrobione! :) Nie no.. zakładam, że GPS może się przydać raczej, niż spowodować najazd mięsiarzy. W każdym razie niezły gadżet – jeśli ktoś lubi.

Gdybym chciał kupić aparat z tej tabeli wybrałbym: (1) produkt Sony, (2) Canona, (3) Nikona i Panasonica (po równo) i nieco plastikowy (jak na mój gust), a także nieco uboższy w funkcje, choć także przez to najtańszy Fuji. Spotkałem go w wersji niebieskiej tylko w jednym sklepie i moja ocena wynika z 5 minutowego obcowania z urządzeniem. Na pewno jest krzywdząca dla firmy, ale nic więcej nie mogę uczciwie o nim napisać.

3. Aparaty bezlustrowe z wymienną optyką, przeważnie o matrycy nieco większej jak dotychczas omawiane 1/2.3 cala, czasem nawet 3/4 cala, czyli prawie jak lustrzanki w formacie APS-C lub H.

Przyznam szczerze, że z tabeli poniżej miałem w ręku 2 aparaty Nikon 1 i Olympus E-PM1 PEN. To co szokuje to waga, aparaty o konstrukcji nieco większej od kompaktów ważą niewiele od nich więcej. Mnie jako tradycjonalisty od 30 lat, dość trudno także wizualnie było zaakceptować dołączenie obiektywu do body przypominającego wyglądem mydelniczkę. Cóż mogę powiedzieć? Tylko tyle, że moim zdaniem trend producentów w dostarczaniu aparatów w tej technologii może mieć przyszłość, ale jeśli miałbym rezygnować z jakości lustrzanek i drugiego aparatu kompaktowego w kieszeni, to pewnie w chwili obecnej nie zdecydowałbym się. Jeśli miałbym zaczynać przygodę z fotografią, to zakup któregoś z tych aparatów wydaje się sensowny. Oczywiście są one droższe od kompaktów i hybryd, ale za kilka, kilkanaście miesięcy pewnie ich cena nieco spadnie. Co mają te aparaty, a czego jeszcze nie opanowano?

Z funkcji mają większość tych, w które wyposażane są aparaty hybrydowe, a nawet lustrzanki, czyli zarówno programy tematyczne jak i predefiniowane, czy możliwości ustawień manualnych. Mają zdecydowanie większą matrycę niż aparaty z poprzednich 2 tabel. Ale uwaga! Większa matryca nie we wszystkich oznacza lepszej jakości zdjęć. Choć powinno być to normą. Decyduje tu wielkość sensora, nawet bardziej niż liczba pikseli. Z przedstawionych w tabeli 3 Nikon ma z nich sensor najmniejszy, zaś Sony NEX największą (taką jak lustrzanki w formacie DX). Wszystkie mają wymienną optykę, z tym że dedykowaną (co jasne) i nie ma jeszcze firm trzecich, które już produkowałby tańsze zamienniki. Problem w tym, że dołączone obiektywy rzadko pokrywają ogniskową na tzw. wszystkie okazje. Przeważnie jest to ogniskowa od szerokokątnej do normalnej. Trzeba dokupić zatem coś do portretów i wydać na to ok. 1200-2000 zł. A to już dużo. Te aparaty chociaż mają wymienną optykę pozwalają śledzić obraz wyłącznie na wyświetlaczu LCD, nie mają bowiem pryzmatu ani lustra, które jest w trakcie naciskania spustu migawki podnoszone i opuszczane w ułamkach sekundy. Np. Nikon posiada wyłącznie migawkę elektroniczną (rozwiązania jak w telefonach komórkowych). Co oznacza, że można ustawić, żeby podczas robienia zdjęć aparat był bezgłośny i jest! Świetna sprawa, żeby dyskretnie komuś lub czemuś pstryknąć fotkę (np. reporterka śledcza). Ustawianie ostrości i ekspozycji w trybie Live View pozwala precyzyjniej dobrać to co nam się podoba w danym momencie. W pliku otrzymamy 100% zgodność obrazową.

W którymś z programów telewizyjnych poświęconych fotografowaniu (zdaje się, że TVN Gear) usłyszałem także, że aparaty tego typu mogą mieć problemy z ustawianiem ostrości zwłaszcza w mocno kontrastowych sytuacjach lub przy skąpym świetle. Dodatkowo mogą słabiej reagować na ruch, tzn. autofokus traci ostrość wraz z poruszaniem się obiektu. W tych aparatach bowiem, to co widzimy na ekranie jest w czasie rzeczywistym odwzorowaniem natury (światła i sytuacji). Stwierdzono, że w kilku modelach pprogramowanie nie nadąża za aktualizacją ustawień obiektywu.

Cały czas włączony wyświetlacz LCD z tyłu aparatu (nie ma innej możliwości) powoduje niestety szybsze zużycie energii, więc trzeba się liczyć z częstszym ładowaniem lub posiadaniem akumulatora zapasowego.

Cza na przegląd techniczny i podsumowanie bezlusterkowców z wymienną optyką.

Specyfikacja Sony NEX-C3 + ob. 18-55 mm czarny Olympus E-PM1 PEN body srebrny + ob. 14-42 II R Nikon 1 J1 czarny + ob. 10-30 Panasonic Lumix DMC-GF3 czarny + ob. 14-42
Nazwa Sony NEX-C3 + ob. 18-55 mm Olympus E-PM1 PEN + ob. 14-42 II R Nikon 1 J1 + ob. 10-30 Panasonic Lumix DMC-GF3 + ob. 14-42
Cena (orient.) 1979 zł 1792 zł 1989 zł 1479 zł
Liczba efektywnych pikseli [mln] 16.2 12.3 10.1 12.1
Typ matrycy CMOS Live MOS CMOS Live MOS
Rozmiar matrycy APS-C 17.3 x 13.0 mm 13,2 x 8,8 mm 17.3 x 13 mm
Zoom optyczny 3x 3x brak 3x
Zoom cyfrowy 10x brak 2x 4x
Ogniskowa (ekwiwalent dla 35mm) [mm] 28.8-88 28-84 27-81 28-84
Jasność obiektywu [f/] 3.5-5.6 3.5-5.6 3.5-5.6 3.5-5.6
Zakres ustawiania ostrości [cm] 25 25 20 brak danych
Stabilizacja optyczna mechaniczna optyczna optyczna
Średnica obiektywu [mm] 49 37 40.5 37
Czas otwarcia migawki 1/4000-30s i B 1/4000-2s 1/16000-30s, B 1/400-60
Pomiar światła punktowy, centralnie ważony, wielosegmentowy TTL matrycowy, centralnie ważony, punktowy inteligentny wielopunktowy, centralnie ważony, punktowy
Rozmiar LCD [cale] 3.0 3.0 3.0 3.0
Typ LCD TruBlack LCD TFT dotykowy
Rozdzielczość LCD [piksele] 921 600 460 000 460 000 460 000
Obracany LCD tak nie nie nie
Wizjer brak brak brak brak
Autofokus jednokrotny (Single AF) i ciągły (Continuous AF) oparty na detekcji kontrastu pojedynczy AF (AF-S); tryb ciągłego AF (AF-C); automatyczny wybór AF-S/AF-C (AF-A); ciągły AF (AF-F) rozpoznawanie twarzy / Śledzenie AF / 23-polowe ustawianie ostrości / 1-polowe ustawianie ostrości / 1-punktowe ustawianie ostrości
Manual fokus MF jest jest jest jest
Ilość programów tematycznych 3 24 brak 16
Efekty barwne Standardowy, Żywy, Czarno-biały i-Enhance, Żywe, Naturalne, Portret, Przygaszone kolory, Monochromatyczne, Filtr artystyczny Standard, naturalne, żywe, monochromatyczne, portret, pejzaż brak danych
Tryby ekspozycji auto, programowa automatyka, preselekcja migawki, preselekcja przysłony, nastawy ręczne auto, priorytet przysłony, priorytet czasu migawki, manualny programowa AE, preselekcja przysłony, preselekcja migawki, manualny auto, manualny, preselekcja czasu migawki, preselekcja przysłony, programowa automatyka
Czułość ISO auto, 200-12800 auto, 200-12800 auto, 100-6400 auto, 160-6400
Balans bieli auto, Światło dzienne, Cień, Chmury, Wolfram, Świetlówki, Lampa błyskowa Dla światła żarówek, Dla światła jarzeniowego 1, Dla słonecznego dnia, Lampa błyskowa, Dla zachmurzonego nieba, Dla cienia Auto, światło żarowe, światło jarzeniowe, światło słoneczne, lampa błyskowa, pochmurno, cień, pomiar manualny Auto / światło dzienne / pochmurno / w cieniu / światło halogenowe / lampa błyskowa / ustawianie bieli 1, 2 / ustawienie temperatury koloru / Portret / Gładka skóra / Sport / Kwiaty / Przedmioty / Dziecko / Zwierzęta / Miejscowe rozmycie
Lampa błyskowa zewnętrzna wbudowana wbudowana wbudowana
Samowyzwalacz 2 s, 10 s 2 s / 12 s 2 s, 5 s, 10 s 10 s, 3 zdjęcia / 2 s / 10 s
Zdjęcia seryjne 5.5 kl/s ok. 4.1 kl./s do 60 kl./s brak danych
Filmowanie 1280 x 720 (29,97 kl./s, około 9 Mb/s / około 6 Mb/s), 640 x 480 (29,97 kl./s, około 3 Mb/s) full HD full HD, a także: slow-motion 640 x 240/400 fps, 320 x 120/1,200 fps full HD
Dźwięk jest stereo stereo jest
Format zapisu danych JPEG, RAW, RAW+JPEG zdjęcia: RAW, RAW i JPEG, JPEG; filmy: AVI Motion JPEG; dźwięk: Wave Base zdjęcia: JPEG, NEF (RAW); filmy: H.264/MPEG-4; dźwięk: AAC zdjęcia: JPEG, RAW; filmy: AVCHD / QuickTime Motion JPEG
Pamięć Memory Stick PRO Duo, Memory Stick PRO-HG Duo, SD, SDHC, SDXC karty pamięci SD / SDHC / SDXC, Eye-Fi karty pamieci SD, SDHC, SDXC karty pamięci SD, SDHC, SDXC
Rozdzielczość obrazu maks. 4912 x 3264 maks. 4032 x 3024 maks. 3872 x 2592 maks. 4000 x 3000
Złącza USB 2.0 Hi-Speed, Mini HDMI USB 2.0, HDMI (Mini złącze typ C), połączone wyjście wideo i USB USB Hi-Speed, mini HDMI (Typ C) USB 2.0 High Speed, mini HDMI Typ C
Zasilanie dedykowane NP-FW50 dedykowane BLS-5 dedykowane EN-EL20 dedykowane DMW-BLE9
Inne
Waga [g] 225 216 277 264
Wymiary [mm] - szerokość 109.6 109.5 106 107.7
Wymiary [mm] - wysokość 60 63.7 61 67.1
Wymiary [mm] - głębokość 33 34.0 29.8 32.5
Gwarancja 24 miesiące 24 miesiące 12 miesięcy 24 miesiące
Zestaw producenta aparat, obiektyw 18-55 mm, lampa błyskowa, akumulator NP-FW50, ładowarka BC-VW1, kabel zasilający, kabel USB (Mini B), przykrywka obiektywu, pasek na ramię, płyta CD-ROM korpus aparatu,
obiektyw M.ZUIKO DIGITAL 14-42mm f/3.5-5.6 II R srebrny,
lampa błyskowa FL-LM1,
akumulator BLS-1 lub BLS-5, ładowarka,
zakrywka mocowania obiektywu w korpusie Mikro Cztery Trzecie (BC-2), pasek na ramię,
kabel USB CB-USB6,
kabel Audio/wideo CB-AVC3, oprogramowanie do zarządzania zdjęciami, instrukcja obsługi
korpus aparatu, obiektyw 1 NIKKOR VR 10–30 mm f/3,5-5,6, akumulator jonowo-litowy EN-EL20, ładowarka MH-27, pasek AN-N1000,
pokrywka bagnetu korpusu BF-N1000,
oprogramowanie ViewNX2, Short Movie Creator kabel USB UC-E15, instrukcja obsługi
aparat, obiektyw LUMIX G VARIO 14-42mm F3.5-5.6 ASPH. / MEGA O.I.S., akumulator, ładowarka,
przewód AV, przewód USB,
pasek na szyję, rysik, CD-ROM (PHOTOfunSTUDIO 6.2 HD Edition / SILKYPIX Developer Studio 3.1 SE / Super LoiloScope (wersja trial) / Sterownik USB), instrukcja obsługi

 

Uważam, że na zakup tego typu aparatów może być za wcześnie. Jeśli technologia się upowszechni (efekt zakresu) to i pewnie stanieje (efekt skali), pojawią się producenci akcesoriów i optyki naciskający cenowo na producentów rodzimych. Poprawione zostanie oprogramowanie i wprowadzą jeszcze większe możliwości. Prawdą jest, że za niższą cenę możemy wówczas otrzymać bardzo poręczny aparat (mniejszy i lżejszy niż najmniejsza lustrzanka) o podobnej jakości obrazu i możliwości rejestracji filmów. Już teraz widać, że np. Nikon wychodzi potrzebom naprzeciw. Otóż do Nikon One można dokupić adapter, który pozwala dopiąć do korpusu każdy obiektyw wyprodukowany wcześniej czy obecnie przez tę firmę, czyli przejście na bagnet F. To daje konsumentowi oszczędność i nieograniczone możliwości zdjęciowe. Jeśli miało się cokolwiek z systemu Nikona, to teraz można to ponownie odkryć i używać. Podejrzewam, że firmy Canon, Sony, Olympus (w modelu NX) stosują już podobne rozwiązania. Jeśli miałbym cokolwiek doradzać na dzisiaj. To pomimo, że widziałem i krótko przeglądałem możliwości Nikon One (białego, bo taki był w sklepie) i PEN-a Olympusa, na podstawie danych technicznych sugerowałbym wybór Sony NEX… za ogromną matrycę, która powinna dać nam zdjęcie porównywalne z lustrzankami tej firmy. Pozostałe funkcje ten aparat ma podobne, a w dodatku dostęp do optyki firmy Sony (także kiedyś Minolta).

4. Wyróżniłem jeszcze jedną kategorię aparatów - z zasilaniem bateryjnym (akumulatory AA lub jednorazowe baterie alkaiczne). Zrobiłem to na prośbę Czarka, bo był zainteresowany takim rozwiązaniem. Zaznaczę, że jest ono coraz rzadsze i do tej pory tylko jeden z powyższych aparatów je miał, to hybryda Fuji. Tym razem dane aparatów znajdują się poniżej.

Specyfikacja Nikon Coolpix L120 czarny Kodak EasyShare Z990 Canon PowerShot SX150 IS czarny Olympus SP-620UZ czarny
Nazwa Nikon Coolpix L120 Kodak EasyShare Z990 Canon PowerShot SX150 IS Olympus SP-620UZ
Cena 826 zł 873 zł 659 zł 738 zł
Liczba efektywnych pikseli [mln] 14 12 14.1 16.6
Typ matrycy CCD CMOS CCD CCD
Rozmiar matrycy 1/2.3 brak danych 1/2.3
Zoom optyczny 21x 30x 12x 21x
Zoom cyfrowy 4x 5x 4x 4x / 84x w połączeniu z zoomem optycznym
Ogniskowa (ekwiwalent dla 35mm) [mm] 25-525 28-840 28-336 25-525
Jasność obiektywu [f/] 3.1-5.8 2.8-5.6 3.4-5.6 3.1-5.8
Zakres ustawiania ostrości [cm] 30 10 brak danych
Makro [cm] 1 10; super makro od 1cm 1 1
Stabilizacja podwójna optyczna optyczna podwójna
Czas otwarcia migawki 4-1/4000s 16-1/2000s 15-1/2500 s 4-1/1500s
Pomiar światła 256-matrycowy, centralnie ważony matrycowy, centralnie ważony, punktowy wielosegmentowy, centralnie ważony uśredniony, punktowy (centralny) brak danych
Rozmiar LCD [cale] 3.0 3.0 3.0 3.0
Typ LCD TFT LCD dotykowy TFT TFT
Rozdzielczość LCD [piksele] 921 000 brak danych 230 000 230000
Obracany LCD nie nie nie nie
Wizjer nie tak nie nie
Autofokus tak jest Pojedynczy, ciągły (dostępny tylko w trybie Smart Auto), Servo AF/AE, śledzenie AF tak
Manualfokus MF brak brak brak brak
Ilość programów tematycznych 17 brak danych 32 16
Tryby ekspozycji auto z detekcją ruchu i kompensacją EV auto, preselekcja przesłony, preselekcja migawki, manualny Smart Auto (32 wykrywane sceny), Programowa AE, Preselekcja czasu, Preselekcja przysłony, Ręczny i-Auto, Program automatyki, Programy tematyczne, Magiczny filtr, Panorama, Film, Zdjęcia 3D
Czułość ISO auto, 80-6400 auto, 64-6400 auto, 80-1600 auto, 80-1600
Balans bieli auto i manualny auto i manualny auto (w tym balans bieli z wykrywaniem twarzy) i manualny tak
Lampa błyskowa wbudowana wbudowana wbudowana tak
Tryby pracy lampy TTL auto z przedbłyskami auto, wyłączona, doświetlenie, redukcja efektu czerwonych oczu Automatyczny, ręczna lampa błyskowa włączona/wyłączona, synchronizacja z długimi czasami naświetlania AUTO, Redukcja efektu czerwonych oczu, Błysk dopełniający, Wyłączenie lampy błyskowej (Brak błysku)
Samowyzwalacz tak 2 s, 10 s, 2 zdjęcia 2s, 10s, ustawienie własne 2 / 12s
Zdjęcia seryjne 19 kl./s 1-60 kl./s z rozdz. 2 MP brak danych 3-17 kl./s
Filmowanie Full HD (1080i) 1920x1080 (HD) 1280 x 720, 30 kl./s, (L) 640 x 480, 30 kl./s (HD) 1280 x 720
Dźwięk stereo tak (mono) stereo tak (mono)
Format zapisu danych JPEG, VGA JPEG JPEG, MOV MPEG-4, DCF, EXIF, PIM, DPS, DPOF
Pamięć Pamięć wewnętrzna (około 102 MB), karty pamięci SD/SDHC/SDXC/UHSC (np. zgodność z FAT/UHS) wewnętrzna 128 MB, karty pamięci SD / SDHC karty pamięci SD, SDHC, SDXC 59 MB
Rozdzielczość obrazu maks. 3648 x 2736 maks. 4000x3000 maks. 4320 x 3240 maks. 4288 x 3216
Złącza USB, audio-video wyjście A/V, USB 2.0, micro-HDMI Hi-Speed USB (Mini-B), wyjście A/V USB 2.0, HDMI - mini
Zasilanie 4xAA 4x AA 2x AA AA akumulatory Alkaliczne lub Ni-MH (nie zgodne z CR-V3)
Inne
Waga [g] 431 593 306 435 (łącznie z baterią i kartą pamięci)
Wymiary [mm] - szerokość 109.9 124,1 113.3 109.7
Wymiary [mm] - wysokość 76.5 87.3 73.2 74.3
Wymiary [mm] - głębokość 78.4 95.2 45.8 73.7
Gwarancja 12 miesięcy 12 miesięcy 12 miesięcy 24 miesiące
Zestaw producenta aparat,
cztery baterie litowe AA LR6/L91,
kabel USB,
kabel audio-wideo,
pasek,
pokrywka obiektywu,
płyta CD-ROM z pakietem oprogramowania
aparat,
akumulatory AA,
kabel USB,
pokrywa obiektywu z paskiem,
pasek na szyję,
instrukcja obsługi
aparat,
2 baterie alkaliczne typu AA,
oprogramowanie,
instrukcja obsługi PL na CD
aparat,
bateria AA 4x,
kabel USB CB-USB6,
kabel Audio/wideo CB-AVC3,
zakrywka obiektywu,
instrukcja obsługi,
oprogramowanie do zarządzania zdjęciami [ib]

 

Wszystkie są hybrydami o dużym zakresie ogniskowej. Jednak, na co chcę zwrócić uwagę, oparte są o tańszą i w sumie wycofywaną technologię CCD. Podjęto bowiem decyzję (w działach R&D firm), że nie będą dalej jej rozwijać, gdyż układy CMOS, są wydajniejsze, mają większe możliwości, a w konsekwencji w fotografii użytkowej przyszłość. CCD pewnie będzie produkowane do instrumentów medycznych, mikroskopów i innych urządzeń. Przez ich montowanie w powyższych modelach są one tańsze o ok. 500 zł. Jeśli więc mamy wybierać któryś z nich, ze względu na cenę i zasilanie AA, to sugeruję wybór: 1. Canona, 2. Nikona, 3. Kodaka lub Olympusa. Canon ma najbardziej zwartą konstrukcję, Nikon najjaśniejszy obiektyw przy ustawieniu Tele, funkcję nagrywania filmów z szybkością 120 kl./s. Wszystkie są miarę lekkie, ale głównie dlatego, że wykonane zostały polimerów. Ich lepszych braci o podobnych funkcjach, ale solidniejszych i utrwalających obrazy w lepszej jakości znajdziecie w tabeli 1.

Na koniec

Gdyby pytano mnie o faworyta, to nie potrafię go wskazać. Mój przegląd jest wyłącznie konsumencki, a zamieszczone wskazówki i zestawienia nie można nawet w części nazwać profesjonalnym testem. Tym zajmują się specjalistyczne portale, które mają możliwości testowania sprzętu w warunkach laboratoryjnych i plenerowych. Sprzęt dostarczany im jest przez producentów. Ja miałem do dyspozycji swój czas w sklepach, zasięgnięcie opinii sprzedawców oraz wykonanie aparatami prostych czynności. Przyjrzenie się budowie, włączenie, przetestowanie ogniskowej, autofokusa, przejrzeniu menu, wykonaniu 3-4 zdjęć w różnej rozdzielczości na automacie i kilku ustawieniach programowych, nagraniu i odtworzeniu 10 sek. filmu. Zajrzałem do pudełka i załączonych akcesoriów lub zapytałem co jest dodawane standardowo.

We wszystkich przedstawionych tu kategoriach różnice między modelami są niewielkie i ich akceptacja lub odrzucenie wynikać będzie jedynie z osobistych preferencji, oczekiwań i gustów. Jeszcze parę lat temu poza 4-5 firmami niewiele można było wybrać. A dzisiaj, a także w zestawieniach pominąłem produkty południowokoreańskie (Samsung) i firmy z tradycjami, jak np. Pentax, który w swojej ofercie ma także pasujące do każdej kategorii modele i pewnie wcale niegorsze. Jednak, żadnego do ręki w sklepie nie brałem i nie przestrzeliłem (albo ich nie było, albo nie zwróciły mojej uwagi). W końcu mamy też udane produkty innej japońskiej firmy – to Casio Exilimy, które mają możliwości nagrywania filmów z szybkością nawet 400, czy 1200 klatek na sek. Co oznacza, że możemy filmować sceny w zwolnionym tempie. Inspirujące o ile nam na tym zależy. Jeśli ktoś z czytających ma uwagi i skojarzenia z tymi producentami i ich aparatami proszę o komentarze.

Przed wyborem zalecam jednak udać się do sklepu stacjonarnego, obejrzeć, przymierzyć. Ja to wszystko robiłem głównie dlatego, żeby wydać sensownie 1,5 tys. złotych i sprawić radość córce. Jeśli moje uwagi, komuś się przydadzą to Wasz pożytek będzie dla mnie wystarczającą zapłatą za czas spędzony na przygotowanie niniejszego opisu.

TJ

PS. Przy zestawieniach wykorzystano porównywarkę Cyfrowe.pl, a dane uzupełniono informacjami ze stron producentów oraz opiniami innych użytkowników aparatów, zamieszczonych w serwisie Ceneo.pl, Nokaut.pl oraz Opineo.pl

Komentować mogą wyłącznie zarejestrowani użytkownicy

Komentarze   

Artykuł w zupełności wyczerpuje znamiona przestępstwa :grin , znaczy poradnika chciałem powiedzieć :) .
Przestrzegam tylko przed zakupem aparatu zasilanego bateriami AA i zastosowaniu później akumulatorków AA. Rozwiązanie najgorsze z możliwych - akumulatorki AA mają napięcie 1,2 V i dosłownie po kilkunastu zdjęciach z lampą świeci się na czerwono ikonka baterii.
Jest tego trochę, choć to wycinek oferty na rynku, wiem. Jednakże przydałaby się jeszcze jedna kategoria. Aparaty wodoodporne. Urządzenia te nie noszą cech produktów o wysokiej kulturze zdjęć, jednak możliwość zrobienia foty pod powierzchnią wody daje czasami niesamowite efekty. No i sama wodoodporność, powodująca bezawaryjną pracę tych urządzeń w warunkach typowo wędkarsko-traperskich. :grin
TJ, jeszcze raz dziękuję za pomoc. Wybieram się do sklepów pooglądać i sprawdzić sprzęt z bliska.
Piotrze, masz rację, z tym, że te zestawienia zrobiłem tylko dlatego, że mogłem pomóc Czarkowi, sam będąc po \"shoppingu\". Gdybym nie kupował aparatu latorośli, nie napisałbym tego artykułu, bo nie miałbym czasu na oglądanie i próbowanie aparatów w sklepach. Kilka lat temu, doradzałem jednak w aparatach bryzgoszczelnych Kryskonowi, i jak twierdzi, moje wskazówki mu się przydały, a z zakupu jest zadowolony.

Przy fotografii podwodnej są 2 wyjścia. Oba nie są nieosiągalne. Wszystko zależy od potrzeb.

[*] Jeśli założysz, że chcesz mieć aparat wodoszczelny, często też odporny na wstrząsy (antishocking - jak w zegarkach), ale jesteś głównie wędkarzem, który chce robić zdjęcia w trudnych warunkach pogodowo-terenowych, licząc przy okazji na niezłe jakościowo zdjęcia. Przy okazji także masz nadzieję, że podczas holu wsadzisz rękę pod wodę i zrobisz udane zdjęcie pod powierzchnią zaczepionej rybie, to w ofercie prawie każdej firmy fotograficznej są produkty, które takie możliwości oferują. Polecałbym modele: Pentax Optio WG-2 (ten wspominany na forum), Sony TX10, Panasonic DMC-TS3, Olympus TG-810 czy Canon PowerShot D20.

[*]Jeśli obok wędkarstwa lubisz także zanurzyć się pod wodę (bez wędki ;) a np. z kuszą) choćby w zwykłym ABC, to zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie dokupienie obudowy wodoszczelnej do aparatów z zestawień powyżej. Do większości kompaktów można dokupić taką obudowę za ok. 1-1,5 tys. zł. Przewaga takiego rozwiązania jest niepodważalna (oprócz dodatkowego kosztu). Możesz stosować dodatkowe nakładki na obiektyw (pod wodą rzeczywistość jest odwzorowywana z inną skalą, przeważnie brakuje szerokiego kąta) oraz lampy błyskowe (niedostatek światła). Obudowy te zapewniają wygodną obsługę aparatu i są szczelne nawet powyżej 50 metrów (aparaty bryzgoszczelne krótotrwale wytrzymają zanurzenie przeważnie do 5-10 metrów). Takie obudowy wykonują firmy trzecie i specjalizują się od lat w tym zakresie.

W Twoim przypadku, a zadaje się, że mogę \"zaliczyć\" Cię do pierwszej grupy zainteresowanych ;), polecam Panasonica (ma mój kolega i aparat robi naprawdę dobre zdjęcia, także nad wodą) lub tego Optio z linku Wieśka na forum.
Oczywiście coś mi się nie udało zalinkować. A chodziło mi o artykuł na WP pt. Najlepsze aparaty świata 2012.
http://www.tinyurl.pl?07OgLyTc
Ten komentarz został usunięty przez Administratora
Ja też miałem dylemat z zakupem aparatu. Też dla córki.
Miałem ułatwione zadanie, bo miało być lustro i koniec.
Zdecydowałem się na Canona 1000D. Z obiektywem i 3 letnią gwarancją kosztował ok. 1600 złociszy.
www.tinyurl.pl?AyJTAzGq


Dla wętkarza to tylko ten! :grin
Ale tanie są u was te obudowy wodoszczalne!!! :grin :grin :grin
Robert miał chyba na myśli 100-150zł albo 1-1,5kzł czyli 1000-1500 :) :) :).
-----
Tak chodziło o tysiące, poprawiłem w tekście komentarza - TJ
Aparat w końcu kupiony. Na początku byłem zdecydowany na SX40. Jednak trafiłem na system NX Samsunga i jestem teraz posiadaczem NX11. Nie ma w nim zoom\'u, jak zakładałem, ale to system, więc pozwoli mi w przyszłości dokupić jakiś tele. Mam nadzieję, że nauczę się nim posługiwać i wrzucę na forum parę fotek. Aha, zmieściłem się w budżecie, kosztował mnie 1400 zł. Zasilanie takie, jakie polecaliście.
No i super. Pomyśleć, że celowo go usunąłem z zestawienia, bo nie sądziłem, że dojrzejesz do systemów 3/4. Potraktowałem je po macoszemu, bo cena była koło 2 tys. Ale skoro znalazłeś za taką jak piszesz, to OK. Pisząc, że nie ma zoomu, miałeś na myśli, że nie kupiłeś do niego obiektywu, tylko korpus (body)?
Wziąłem w kicie z 18-55, przeciętne światło, ale chyba jeszcze zakupię f/2 30mm, jeśli napotkam okazję. Rozmiar będzie to już miało taki, że na rybach nie powinien przeszkadzać :) A może jednak dodatkowy tele? Nie wiem, pobawię się i zobaczę, czego będzie mi brakować.
Twój artykuł bardzo mi pomógł, jeszcze raz dziękuję. Jak wspomniałem, miałem na myśli SX40, ale pomyślałem, że skoro ten aparat odchodzi już wielkościowo od standardów kompaktowych, to czemu nie pokusić się o coś z lepszą jakością zdjęć. Podobał mi się ten NEX, ale w ręku był jakiś taki nieporęczny, brak wizjera, ekran niby uchylany, ale tylko wokół jednej osi... Porównałem sobie próbki zdjęć ze stron do tego przeznaczonych, przeszedłem się po sklepach, niemal każdy aparat z artykułu miałem w rękach i przypadkiem wpadłem na NX. Jeszcze raz porównałem próbki zdjęć z tego aparatu z wybranymi już wcześniej, wziąłem pod uwagę cenę i wyszło na samsunga. Duży plus za oszczędny amoledowy wyświetlacz i relacyjnie tanie obiektywy, gdzie nawet niejaki samyang oferuje całkiem fajne szkła. Może profesjonalista niechętnie na nie spojrzy i może mieć rację, ale dla takiego amatora, jak ja, to i tak pewnie będzie duży krok naprzód.
Czekam na kartę SDHC i zacznę się uczyć :)
Reasumując, miałem dużo sprzętów do wyboru i pewnie gdybym ich nie oglądał i sprawdzał, to nie natrafiłbym na tego samsunga. A czy dobrze wybrałem, to się okaże po cyknięciu paru fotek. Jeszcze raz dziękuję.
Czarku, cieszę się, że pomogłem artykułem, choć to nie żaden test - o czym pisałem - to każdy ma rozterki wydając kilkanaście setek, to zupełnie normalne.

Pisałeś, że nie ma zoomu, przecież masz właśnie w obiektywie! W ogóle to ja o nim nie pisałem, bo to konstrukcja sprzed 3 lat, chociaż u nas ciągle promowana jako nowość (zawsze dziwiła mnie polityka Samsunga w Polsce, który jest u nas najpopularniejsza marką w elektronice użytkowej), a ja starałem się zaproponować nowości, żeby artykuł był w miarę aktualny za rok np. Poza tym jedenastka to bezluterkowiec z wizjerem, co jak się okazuje przypadło Ci do gustu - i dobrze. Następcami są NX20 lub NX210 (bez wizjera), których jeszcze nie widziałem w sklepie i dlatego o nich nie pisałem. Obiektywy robi Samsung. Ten pewnie nie jest zły, czego nie mogę powiedzieć o chińskich Samyangach (montowanie do Canona). Przydałby Ci się 55-200 i taki w ofercie firma posiada. Myślę, że za 800 zł powinieneś go dostać. Jednak to co masz w zupełności wystarczy do najczęstszych sytuacji zdjęciowych (pokrywa zakres od szerokiego kąta ok. 25 do 80 mm, czyli krótkiej portretówki). Samyangi kosztują pewnie 30% mniej, ale nie sądzę, że po zakupie będziesz zadowolony, lepiej poczekać, odłożyć i kupić coś systemowego.
No i pochwal się zdjęciami w galerii jak już przestrzelisz aparat. NX11 ma matrycę jak amatorska lustrzanka, więc powinno być bardzo przyzwoicie.
Tak, tak, wiem, że mam w tym kicie zoom, ale nie jest to już zakładany wcześniej 10x. Jest jednak furtka, bo obiektywy są wymienne. Właśnie o tym 55-200 myślę, ale to chyba budżetowo jeszcze odległy moment. NX20 też mi się podoba, u nas chyba za miesiąc będzie, ale nie wydaje mi się, żeby już tyle kosztował, zwłaszcza, że mamy zaraz początek sezonu urlopowego. Suma sumarum - NX11 to chyba dobry sprzęt w rozsądnej cenie.
Tak, krótko bo i tak chyba temat stary;)
Aparat fotograficzny, to lustrzanka z 2-3 obiektywami, dołączaną lampą błyskową i pilotem (wężykiem) zdalnego wyzwalania migawki + obowiązkowo statyw. Reszta jest milczeniem...;)
Ale...
Jeśli już trzeba, a wiem, że często tak jest, to należy odpowiedzieć sobie na pytanie, czego mi, konkretnie potrzeba. Jakie funkcje musi spełniać aparat, którego będę używał nie miesiąc, nie rok, ale być może kilkanaście nawet sezonów.
Jeśli ktoś szerzej interesuje się fotografią, to doskonale wie, że nie ma drogi na skróty - jak pisałem wyżej, lustrzanka i tylko lustrzanka. Wychodzimy zatem z punktu, w którym ten kto musi, ten już ją ma, a ten komu jest zbędna, będzie zbędne również wszystko co ją udaje. Zatem z logiczno - praktycznego punktu widzenia wszelkie hybrydy, jakieś \"bez-lustrowe\" kit\'y z wymienną optyką i tego typu wynalazki zostawiłbym hipsterom i innym gadżeciarzom. Pozostały więc nam tylko kompakty. Te dzielić można na różne grupy, ale mnie interesuje tylko jeden podział: mianowicie na mydelniczki w pełni automatyczne, z funkcjami zakopanym w \"zakręconym\", trudnodostępnym menu oraz na kompakty \"nie dla idiotów\". Odrzucam pierwszą kategorię, bo nie ma sensu się w to pchać, w czasach kiedy telefony komórkowe mają te same funkcje, a zdjęcia nimi robione przestały straszyć cyfrową kaszą.
Jestem \"Canoniarzem\", więc nie roztkliwiając się zbytnio polecę jeden jedyny model: PowerShot G1X.
Czemu akurat ten? Trwała konstrukcja, duża matryca światłoczuła CMOS (18,7x14mm)14,3 MP, DIGIC 5, ISO nawet do 12800 co oznacza, że używanie lampy błyskowej podyktowane będzie innymi aspektami niźli tylko rozświetlaniem mroków;), stosunkowo jasny (światło od 2,8) obiektyw szerokokątny (28 mm) z 4-krotnym zoomem optycznym, inteligentny system IS (stabilizacji obrazu), wyświetlacz LCD o zmiennym kącie (niezastąpione przy samowyzwalaczu! Nie kupiłbym dzisiaj kompaktu bez takiego - ruchomego wyświetlacza) i przekątnej 7,5 cm (3 cale), bezpośrednia (tzn. bez kluczenia po elektronicznym menu) możliwość pełnej, manualnej regulacji parametrów ekspozycji, możliwość nagrywania video w rozdzielczości Full HD, złącze HDMI (podłączam do laptopa lub TV i o nic się nie muszę martwić), w opcji pilot zdalnego sterowania - niezastąpiony przy samotnych wyprawach! Jest tego znacznie więcej, w tym również jakieś programy tematyczne rodem z idiotkamer i inne takie mało przydatne bajery. Wymieniłem te, które uważam za istotne.
Nie jestem na procencie i nie jest to kryptoreklama. Sam używam na co dzień Canona 5D z kilkoma obiektywami, a opcjonalnie starej G5-ki, która właśnie z odwracanym wyświetlaczem, pilotem zdalnego sterowania i 5MPX matrycą wystarcza mi w zupełności do rejestracji zdobyczy wędkarskich:-) Ta właśnie G5 czeka na swojego następcę, ale czekam aż się zepsuje... Jest ze mną od 10 lat i wciąż się nie psuje... Ale kiedy wreszcie to nastąpi (o ile nic nowego nie pojawi się na rynku, w co szczerze wątpię)kupię właśnie proponowanego wyżej G1X! Cena jaką widziałem na allegro to 2200 (28.03.2013 r.) czyli nieco drożej niż aparaty proponowane przez Autora ale, przynajmniej wiadomo za co!

Pozdrawiam.
Jak to się mówi \"stary, ale jary\". Minął rok, weszły nowe modele, jest o czym pisać i zamieszczać informacje. Ugruntowały się bezlusterkowce... to ciekawy trend, niezła technologia...

Jeśli macie, tak jak *piotryd* uwagi i komentarze, to piszcie. Aparaty wymienia się co jakiś czas, a i tych, którzy kupują po raz pierwszy (kolejny) jest niemało. Każda informacja jest pomocna.

Co do lustrzanek na rybach... odradzam. Zwłaszcza przy aktywnych metodach wędkowania. Karpiarzom to bez różnicy i tak jadą na kilka dni i jak dorzucą dodatkowy kilogram sprzętu w torbie do pół tony wyposażenia, to nawet nie poczują. :D
Propozycja Piotra z G1X jest warta rozważenia, ja również miałem G2, ale zakończył już swój żywot (także preferuję Canony i Panasoniki w modelach podręcznych). Teraz jest jednak wybór taki, że w głowie się kręci na stoiskach fotograficznych... Jest w czym wybierać.